Artefakty zwiększające premię do sokolego wzroku nie działają, jeśli nie posiadamy tej umiejętności (Sokoli wzrok).
Przyrost jednostek:
Zdolności:
Nieumarły
Występowanie:
Heroes II-V, Might and Magic VI-VII
Zdolności:
Nieumarły
Opis fabularny:
Są to jedne z najprostszych tworów nekromantycznych. Pomimo braku jakichkolwiek żywych tkanek oraz mózgu są zdolne do poruszania się, walki bronią białą, a nawet wykonywania strzałów z łuku. Wyżej wymienione funkcje życiowe zachowują nawet po częściowym zniszczeniu, co można było zobaczyć w prologu Crusaders of Might and Magic - szkielet z uciętą głową był w stanie wykonać atak. Szkielety w przeciwieństwie do liszów i wampirów nie są samoświadome. Tworzy się je, zniewalając dusze zmarłych i łącząc je za pomocą czarnej magii ze zwłokami. Zniszczenie szkieletu powoduje ponowne uwolnienie duszy, co opisała w swojej kampanii Gem. [więcej]
Zdolności:
Nieumarły
Występowanie:
Heroes II-V, Might and Magic VII
Inna nazwa:
Zombie
Etymologia:
ang. zombie, z języków afrykańskich
Zdolności:
Nieumarły, sieje zarazę
Występowanie:
Heroes II-V, Might and Magic VII
Opis taktyczny:
Zombie ma 20% szansy na zarażenie przeciwnika plagą. Obniża ona o 2 atak i obronę, przez 3 tury. [więcej]
Opis fabularny:
Sformułowanie "mięso armatnie" nabiera w ich przypadku dosłownego znaczenia. To po prostu szczątki ożywione za pomocą magii, używane jako bezmyślna piechota bądź żywa tarcza. Dyskusyjnym jest, czy te chodzące trupy mają przynajmniej część cech organizmów żywych (trawienie, siła mięśni) oraz skąd czerpią moc służącą im do wegetowania. Żaden słynny zombi nie zapisał się na kartach historii. [więcej]
Zdolności:
Nieumarły, zdolność regeneracji
Występowanie:
Heroes III, Heroes V, Might and Magic VI-VII
Etymologia:
fr. vampire
Zdolności:
Nieumarły, powstrzymuje kontratak
Występowanie:
Heroes II-V, Might and Magic VII-VIII
Inna nazwa:
Alp
Etymologia:
fr. vampire, ang. lord - angielski tytuł arystokratyczny
Zdolności:
Nieumarły, powstrzymuje kontratak, wysysa punkty życia
Występowanie:
Heroes II-III, Heroes V, Might and Magic VII-VIII
Opis fabularny:
Wampira najłatwiej spotkać w świątyniach księżyca albo ciemności. Wałęsają się również po ulicach Czeluści, stolicy nekromantów. Znany jest przypadek wampira z Jadame, który to miał wyrzuty z powodu swojego sposobu odżywiania się, przez co wybrał samotnię. Jednakże większość tych stworzeń jest bezlitosna i nie przejmuje się zbytnio swoimi ofiarami. Są w pełni świadome i inteligentne, czasem stają na czele armii. [więcej]
Inna nazwa:
Licz
Zdolności:
Nieumarły, atak zabójczą chmurą
Występowanie:
Heroes II-III, Heroes V, Might and Magic VI-VIII, Heroes IV: Equilibris
Inna nazwa:
Arcylicz
Zdolności:
Nieumarły, atak zabójczą chmurą
Występowanie:
Heroes II-III, Heroes V, Might and Magic VI-VII
Opis fabularny:
Są to potężni magowie, którzy upojeni mocą postanowili oszukać śmierć i za cenę swojego ciała uzyskać nieśmiertelność. Czarodziej zamienia się w lisza podczas rytuału wiecznej nocy - zamyka wówczas swoją duszę w zewnętrznym naczyniu (filakterium), którą następnie dobrze ukrywa. Nawet kilkukrotnie "zabity", lisz odradza się. Jedynym sposobem na jego ostateczne unicestwienie jest zniszczenie jego filakterium.
Pierwszym znanym liszem był Ethrick Szalony. Jego zaginiony kostur jest niezwykle potężnym artefaktem. [więcej]
Zdolności:
Nieumarły, przeklina wrogów
Inna nazwa:
Władca mroku
Zdolności:
Nieumarły, przeklina wrogów, Uderzenie śmierci
Opis taktyczny:
Upiorny rycerz ma 20% szansy na zadanie podwójnych obrażeń i 20% szansy na rzucenie klątwy podczas ataku.
Upiorny rycerz ma szansę na jednoczesny specjalny atak (podwójne obrażenia) oraz szczęście. Premie te kumulują się. [więcej]
Inna nazwa:
Drakolicz
Zdolności:
Nieumarły, -1 do morale przeciwnika
Występowanie:
Heroes II-V, Might and Magic VIII
Inna nazwa:
Smok cienia
Zdolności:
Nieumarły, -1 do morale przeciwnika, postarza ofiarę
Występowanie:
Heroes III, Heroes V
Opis fabularny:
Tak oto się kończą odważne eksperymenty. Wystarczy trochę czarnej magii i zwłok, by stworzyć te monstra - przypominają smoki, jednakże tak jak zwykłe szkielety są bezmyślne i zniewolone przez nekromantów. Bywały na większą skalę wytwarzane zarówno w Deyji, jak i Shadowspire. Nie wolno ich mylić z drakoliczami - smokami, które podobnie jak lisze postanowiły oszukać śmierć, stanąć po stronie ciemności i za pomocą specjalnego rytuału stać się jeszcze potężniejszymi. [więcej]