Akademia Wojny - Portal Heroes of Might and Magic III

Trwa I etap konkursu MapMaker AW - przesyłanie map możliwe jeszcze przez 12 dni
Odpowiedz do tematu
Poradnik - Jak przyśpieszyć proces testowania swoich map?
Autor Wiadomość
Begrezen 
ostatnia ostoja AW



Pomógł: 26 razy
Wiek: 101
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 952
Skąd: z groty mbehemociej
Wysłany: 2025-06-10, 12:42   Poradnik - Jak przyśpieszyć proces testowania swoich map?

Testujesz swoją mapę i masz problem z ustaleniem, ile wojska w danym momencie gry powinien mieć twój przeciwnik lub ty sam? Zmiany wprowadzane na bieżąco w czasie testów wymuszają wielokrotne powtarzanie mapy, by dojść do wybranego momentu gry i znów zmierzyć się z bossem? Uważasz testowanie swoich map za najgorszy koszmar mapmakera? Czas z tym skończyć!

W tym krótkim poradniku przedstawię niezwykle proste w obsłudze narzędzie służące do edycji save'ów z gry Heroes3, umożliwiające edytowanie wszelkich atrybutów każdego bohatera znajdującego się w grze, bez względu na to, czy jest żywy czy martwy, czy możliwy do wykupienia czy nie. Program obsługuje zapisy z HotA, SoD, AB, RoE, a nawet z Heroes Chronicles. Edytować można zapisy tylko z trybu single-player.

KROK PIERWSZY:
Pobieramy program h3sed ze strony twórcy i instalujemy:
https://suurjaak.github.io/h3sed/downloads.html

KROK DRUGI:
Po instalacji i uruchomieniu programu wybieramy plik zapisu (który to naturalnie znajduje się w folderze "games") i otwieramy go.



KROK TRZECI:
Naszym oczom ukaże się lista wszystkich 198 bohaterów dostępnych w grze. W dolnych zakładkach (stats/devices/skills/army...) możemy włączyć bądź wyłączyć atrybuty bohaterów pokazujące się na liście, w zależności od tego, co jest przedmiotem naszego zainteresowania. By edytować jakiegoś bohatera, wystarczy go wyszukać i po prostu kliknąć jego imię. Następnie edytujemy dowolny jego atrybut - armię, zaklęcia, artefakty - co dusza zapragnie.



KROK CZWARTY:
Po wszystkim zapisujemy plik i już możemy cieszyć się ze zmienionego bohatera w wybranym zapisie gry.


Tylko tyle i aż tyle.
BTW można otwierać kilka postaci naraz i to z kilku różnych zapisów, by z jednego miejsca skopiować atrybuty bohatera do drugiego - dwoma kliknięciami kopiuj/wklej.


Co ciekawe, można też ustawić bohaterowi więcej niż 8 umiejętności drugorzędnych - w grze nie będzie ich widać w panelu bohatera, ale ich efekty będą obecne.

To chyba by było na tyle. Mam nadzieję, że poradnik się przyda. Sam dowiedziałem się o istnieniu tego programu dość niedawno, a istnieje od kilku ładnych lat. Gdyby człowiek wtedy wiedział, nie porzuciłby wielu map, przez uciążliwe, niekończące się testy... :cry:

Uwaga, Nagi content +18 <<< wchodzisz na własną odpowiedzialność.
 
lordX 


Dołączył: 19 Sty 2021
Posty: 96
Wysłany: 2025-06-10, 19:46   

Potwierdzam testowanie swoich mapek bywa uciążliwe. Zwłaszcza gdy to jest hard mapa i nie możesz jej przejść.
Ale spójrz na to z drugiej strony. Jeśli ty nie lubisz grać w swoją mapkę jak kto inny ma to polubić ???
 
Polonista 
Polonista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Gru 2020
Posty: 61
Wysłany: 2025-06-11, 07:44   

lordX napisał/a:
Potwierdzam testowanie swoich mapek bywa uciążliwe. Zwłaszcza gdy to jest hard mapa i nie możesz jej przejść.
Ale spójrz na to z drugiej strony. Jeśli ty nie lubisz grać w swoją mapkę jak kto inny ma to polubić ???


Nie za bardzo rozumiem do kogo pijesz? Problem z testowaniem swojej mapy polega głównie na konieczności wielokrotnego przechodzenia jej, plus jej fragmentów. Po pewnym czasie, przy x teście ma się dosyć. Oczywiście dotyczy to tych, którym zależy na stworzeniu czegoś dobrego, bo są i tacy którzy nigdy nie splamili się sprawdzaniem swojej mapy.
Bardzo cenię sobie Twoją twórczość. Mam drobną uwagę – aby wciągnąć gracza mapa powinna zaczynać się jakimś ciekawym rozwiązaniem, gdzie poziom trudności jest łatwy i dopiero wraz z upływem czasu trudność powinna wzrastać do przyjętej. U Ciebie zaczyna się z wysokiego C, a stosownie ułatwiających bonusów raczej się nie sprawdza.

Rakoczy
 
michal1410 



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 23 Lis 2017
Posty: 99
Wysłany: 2025-06-12, 10:50   

Bardzo fajne narzędzie i przejrzysty poradnik. Wielkie dzięki za tę informację!
Rzeczywiście szkoda, że nie znałem go wcześniej (chociaż 2 miesiące wcześniej). Testowanie byłoby o wiele krótsze i przyjemniejsze, a wymagania jakie mapka stawia pewnie bardziej "podkręcone".
Jeśli będzie jeszcze jakiś MapMaker, to na pewno skorzystam.
Szkoda, że autor nie rozszerzył programu o możliwość edycji zwykłych oddziałów i garnizonów na planszy .

I miejsce w MapMaker AW'23/24 ( "Gniezno 1295")
II miejsce w MapMaker AW '22 ("Arpad - zajęcie ojczyzny").
III miejsce w MapMaker AW '19 ("Bolesław Krzywousty").
Wszystkie moje mapy:
https://www.heroes3.eu/do...thor=michal1410
 
Begrezen 
ostatnia ostoja AW



Pomógł: 26 razy
Wiek: 101
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 952
Skąd: z groty mbehemociej
Wysłany: 2025-06-12, 14:31   

michal1410 napisał/a:
Bardzo fajne narzędzie i przejrzysty poradnik. Wielkie dzięki za tę informację!

Miło mi to słyszeć. Mogę jeszcze napisać o innych zewnętrznych narzędziach, które się czasem przydają przy tworzeniu map. Można by w sumie zrobić z tych wpisów nową/drugą część poradnika dla mapmakerów na portalu, ale nie wiem, na ile to teraz możliwe, bo wymaga zaangażowania mbeha. No i z drugiej strony to nienajlepszy moment na takie poradniki, bo etap wysyłania map już się prawie kończy, więc może poczekam z tym do następnego MapMakera xdd

michal1410 napisał/a:
Rzeczywiście szkoda, że nie znałem go wcześniej (chociaż 2 miesiące wcześniej). Testowanie byłoby o wiele krótsze i przyjemniejsze, a wymagania jakie mapka stawia pewnie bardziej "podkręcone".

Przyznaję bez bicia, że mógłbym go napisać parę miesięcy wcześniej, ale jakoś nie wpadłem na to, by to zrobić - długa przerwa od edytora map i zajmowanie się innymi tematami zrobiły swoje. Zbyt późno uświadomiłem sobie, jak bardzo może to pomóc mapmakerom w testowaniu map i że warto rozpromować taki sposób. Dopiero w rozmowie z Ataroskiem na discordzie parę dni temu pojawił się taki temat, a więc i pojawiła się potrzeba (i motywacja) napisania tego poradnika.

michal1410 napisał/a:
Jeśli będzie jeszcze jakiś MapMaker, to na pewno skorzystam.

Prawdopodobnie będzie, bo jest to głównie zależne od aktywności uczestników - a map w konkursie chyba mamy już teraz z 10, a najwięcej map zawsze pojawia się w ostatnich dniach, więc będzie co grać i recenzować 8-)

michal1410 napisał/a:
Szkoda, że autor nie rozszerzył programu o możliwość edycji zwykłych oddziałów i garnizonów na planszy .

Prawda, choć można sobie w pewien sposób poradzić z tym problemem. Ustawić "na chwilę" jakiemuś wrogiemu bohaterowi statystyki 0/0 i brak umiejek/zaklęć, i będziemy mieli symulację walki z garnizonem czy z jakimkolwiek strażnikiem. Jedynie teren walki nie będzie się prawdopodobnie zgadzał, ale to chyba nie ma aż takiego znaczenia.

Uwaga, Nagi content +18 <<< wchodzisz na własną odpowiedzialność.
 
Polonista 
Polonista


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Gru 2020
Posty: 61
Wysłany: 2025-06-15, 07:13   

Do Begrezena
Świetny program i Twój pomysł, aby dodać rozdział z podobnymi programami. Do BTW mam jedno zastrzeżenie dotyczące dodawania więcej niż 8 drugorzędowych umiejętności – może to spowodować chęć tworzenia super bohaterów i być nadużywane.

Rakoczy
 
Begrezen 
ostatnia ostoja AW



Pomógł: 26 razy
Wiek: 101
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 952
Skąd: z groty mbehemociej
Wysłany: 2025-06-15, 18:23   

Polonista napisał/a:
Do Begrezena
Świetny program i Twój pomysł, aby dodać rozdział z podobnymi programami. Do BTW mam jedno zastrzeżenie dotyczące dodawania więcej niż 8 drugorzędowych umiejętności – może to spowodować chęć tworzenia super bohaterów i być nadużywane.


to jest możliwe tylko przy edycji save i tylko wczytując ten save można uzyskać taki efekt, a nie odpalając nową grę na nowej mapie

Uwaga, Nagi content +18 <<< wchodzisz na własną odpowiedzialność.
 
agradek


Dołączył: 29 Lut 2020
Posty: 128
Wysłany: 2025-06-16, 15:23   

Polonista napisał/a:

mapa powinna zaczynać się jakimś ciekawym rozwiązaniem, gdzie poziom trudności jest łatwy i dopiero wraz z upływem czasu trudność powinna wzrastać do przyjętej.


Ale po czym wnosisz, że tak właśnie "ma" być? Bo ty tak lubisz? Są różne wymagania graczyi i są też różne mapy. Nie każda mapa jest tworzona pod gracza niedzielnego, co musi mieć łatwo na początku, bo jak nie to po tygodniu kończy mapę, bo "za trudna".

BTW, program rzeczywiście ciekawy, ale sprawdzi się głównie na liniowych mapach-ustawkach, typu Pan Zniszczenia np., gdzie jedziemy od przeciwnika do przeciwnika, którzy czekają na nas w określonym miejscu i czasie. Ewentualnie do ustawienia pożądanej siły jakichś tam strażników istotnych przejść, albo finałowego bossa (na mapach z bossem).
Probując stworzyć mapę "żywą", gdzie CPU będzie miał trochę swobody, żeby poudawać żywego przeciwnika, albo choć aktywnego, już niekoniecznie.
 
Begrezen 
ostatnia ostoja AW



Pomógł: 26 razy
Wiek: 101
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 952
Skąd: z groty mbehemociej
Wysłany: 2025-06-16, 19:02   

agradek napisał/a:
BTW, program rzeczywiście ciekawy, ale sprawdzi się głównie na liniowych mapach-ustawkach, typu Pan Zniszczenia np., gdzie jedziemy od przeciwnika do przeciwnika, którzy czekają na nas w określonym miejscu i czasie. Ewentualnie do ustawienia pożądanej siły jakichś tam strażników istotnych przejść, albo finałowego bossa (na mapach z bossem).
Probując stworzyć mapę "żywą", gdzie CPU będzie miał trochę swobody, żeby poudawać żywego przeciwnika, albo choć aktywnego, już niekoniecznie.

to prawda, ale nawet na takiej otwartej mapie możemy w pewnym momencie nadziać się na jakiegoś gościa, który jest zbyt potężny albo za słaby w danym etapie gry i tym sposobem możemy go bardzo łatwo zbalansować.

agradek napisał/a:
Polonista napisał/a:

mapa powinna zaczynać się jakimś ciekawym rozwiązaniem, gdzie poziom trudności jest łatwy i dopiero wraz z upływem czasu trudność powinna wzrastać do przyjętej.

Ale po czym wnosisz, że tak właśnie "ma" być? Bo ty tak lubisz? Są różne wymagania graczyi i są też różne mapy. Nie każda mapa jest tworzona pod gracza niedzielnego, co musi mieć łatwo na początku, bo jak nie to po tygodniu kończy mapę, bo "za trudna".


to również prawda, a mi nie chciało się nawet na to odpowiadać, bo czytając niektóre posty Polonisty mam wrażenie że chłop czasem trolluje pisząc oczywiste bzdury łatwe do obalenia, tylko po to, by był jakiś ruch na forum :-D

Uwaga, Nagi content +18 <<< wchodzisz na własną odpowiedzialność.
 
michal1410 



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 23 Lis 2017
Posty: 99
Wysłany: 2025-06-16, 21:42   

Begrezen napisał/a:

(..)
Mogę jeszcze napisać o innych zewnętrznych narzędziach, które się czasem przydają przy tworzeniu map.

Super! Już nie mogę się doczekać.
Z mojej strony najbardziej wyczekiwane to :
1. kopiowanie fragmentów map - widziałem i używałem dosyć topornego narzędzia "copymap", ale nie działa dla HotA.
2. edycja pojedynczego pola walki - skałki, kłody itp. na polach gdzie wiemy że musi rozegrać się bitwa.
A będzie narzędzie do zrobienia całej mapki na wodzie?

Begrezen napisał/a:

michal1410 napisał/a:
Szkoda, że autor nie rozszerzył programu o możliwość edycji zwykłych oddziałów i garnizonów na planszy .

Prawda, choć można sobie w pewien sposób poradzić z tym problemem. Ustawić "na chwilę" jakiemuś wrogiemu bohaterowi statystyki 0/0 i brak umiejek/zaklęć, i będziemy mieli symulację walki z garnizonem czy z jakimkolwiek strażnikiem. Jedynie teren walki nie będzie się prawdopodobnie zgadzał, ale to chyba nie ma aż takiego znaczenia.

Tego to niestety nie zrozumiałem. Nie jest dla mnie problemem przetestowanie pojedynczej walki praktycznie z dowolnego momentu rozgrywki. Np. kopiując sobie garnizon na pomocnicza testową mapkę i ustawiając sobie na niej mojego bohatera z aktualnymi dla danego momentu rozgrywki parametrami/wojskami itp. Problemem jest to, że jak już sobie wytestuję jaka powinna być siła garnizonu to i tak muszę zaczynać rozgrywkę od nowa - bo bohater niestety tkwi nadal przed niepokonanym przeciwnikiem.

I miejsce w MapMaker AW'23/24 ( "Gniezno 1295")
II miejsce w MapMaker AW '22 ("Arpad - zajęcie ojczyzny").
III miejsce w MapMaker AW '19 ("Bolesław Krzywousty").
Wszystkie moje mapy:
https://www.heroes3.eu/do...thor=michal1410
 
Begrezen 
ostatnia ostoja AW



Pomógł: 26 razy
Wiek: 101
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 952
Skąd: z groty mbehemociej
Wysłany: 2025-06-16, 22:17   

michal1410 napisał/a:
Begrezen napisał/a:
Mogę jeszcze napisać o innych zewnętrznych narzędziach, które się czasem przydają przy tworzeniu map.

Super! Już nie mogę się doczekać.
Z mojej strony najbardziej wyczekiwane to :
1. kopiowanie fragmentów map - widziałem i używałem dosyć topornego narzędzia "copymap", ale nie działa dla HotA.

W HotA akurat kopiowanie fragmentów map jest dość problematyczne, bo nowe obiekty z HotA nie chcą się wklejać po skopiowaniu i wyskakuje error (przynajmniej na tych narzędziach, które znam). Ale da radę kopiować i wklejać fragmenty zawierające stare rzeczy z SoDa na mapach HotA, byleby nie nakładały się na siebie.
michal1410 napisał/a:
2. edycja pojedynczego pola walki - skałki, kłody itp. na polach gdzie wiemy że musi rozegrać się bitwa.

Takie rzeczy dało się robić w SoD/WoG, a w HotA nie da rady, bo tutaj pole bitwy na konkretnej kratce będzie zawsze takie samo. Jeśli marzy ci sie jakieś szczególne pole walki to musisz mozolnie sprawdzać współrzędne każdej kratki i to, jakie jest na nim pole bitwy - testując je w grze. Oczywiście pole walki się zmieni, jeśli zmienimy teren na danej kratce, np. ze śniegu na piach. I rozmiar mapy pewnie też ma tutaj znaczenie, np. kratka ze współrzędnymi 12x10x0 na piachu na rozmiarze S może mieć inne pole bitwy niż na M, choć tutaj nie jestem pewien, bo nigdy się w to aż tak się nie zagłębiałem.
michal1410 napisał/a:
A będzie narzędzie do zrobienia całej mapki na wodzie?

Tak. W sumie poza samym postawieniem miast na wodzie chyba nie ma innych przeszkód, stojących na drodze do stworzenia takiej mapy?

michal1410 napisał/a:
Problemem jest to, że jak już sobie wytestuję jaka powinna być siła garnizonu to i tak muszę zaczynać rozgrywkę od nowa - bo bohater niestety tkwi nadal przed niepokonanym przeciwnikiem.

wchodząc w walkę wpisujesz kod nwcredpill i wygrywasz natychmiastowo walkę. jeśli zakładasz jakieś straty na takiej walce, to sobie kasujesz nadmiarowe jednostki. ewentualny wynik końcowy z rangą cheater i tak nie ma znaczenia, bo to tylko testy :-P

Uwaga, Nagi content +18 <<< wchodzisz na własną odpowiedzialność.
  
 
JakubT98 

Dołączył: 20 Kwi 2025
Posty: 1
Wysłany: Dzisiaj 14:36   

Najlepszy sposób na testowanie map?

Wstawić nieprzetestowaną mapę, jak ktoś nie będzie mógł jej przejść, to zmniejszyć wszystkim przeciwnikom armię o -10/-100/-1000 na stack i staty o -5.

https://youtu.be/ws260zxp6n0?si=WP5PLZXJnjB434Iy
 
Begrezen 
ostatnia ostoja AW



Pomógł: 26 razy
Wiek: 101
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 952
Skąd: z groty mbehemociej
Wysłany: Dzisiaj 15:32   

JakubT98 napisał/a:
Najlepszy sposób na testowanie map?

Wstawić nieprzetestowaną mapę, jak ktoś nie będzie mógł jej przejść, to zmniejszyć wszystkim przeciwnikom armię o -10/-100/-1000 na stack i staty o -5.


o kurcze, genialne. dziwne że na to nie wpadłem. w takim razie poradnik niepotrzebnie pisałem, nadaje się do wyrzucenia. przecież to takie proste! po co coś robić, jak można tego nie robić? najlepszym sposobem na testowanie mapy jest jej nie testować (bo może zrobią to za nas inni), a najlepszym sposobem na stworzenie mapy jest jej nie tworzyć (tylko sobie wygenerować - wtedy testowanie tym bardziej niepotrzebne). no i ile czasu można dzięki temu zaoszczędzić to się w głowie nie mieści! tyle lat życia zmarnowane na jakieś zabawy z mapkami, śmiechu warte.

Uwaga, Nagi content +18 <<< wchodzisz na własną odpowiedzialność.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group