Akademia Wojny - Portal Heroes of Might and Magic III

Do zakończenia I etapu konkursu MapMaker AW pozostało 3 dni
Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat «» Następny temat
Rozterki Mapmejkera

Ile czasu potrzeba na stworzenie dobrej, grywalnej mapy?
do tygodnia
9%
 9%  [ 1 ]
do miesiąca
9%
 9%  [ 1 ]
kilka miesięcy
27%
 27%  [ 3 ]
ponad rok
54%
 54%  [ 6 ]
Głosowań: 11
Wszystkich Głosów: 11

Autor Wiadomość
agradek


Dołączył: 29 Lut 2020
Posty: 92
Wysłany: 2023-01-16, 01:10   

koget napisał/a:

- Bardzo wiele czasu poświęciłem / poświecam na rozważanie designu, balansu, co na tej mapie ma być a czego ma nie być, nawet bez robienia samej mapy. W ten sposób już "dumam" ze 2 lata, ale ostatecznie po wielu zmianach mam chyba finalny układ


Dzięuję za podzielenie się swoimi doświadczeniami. Ale... skoro samo dumanie (jeszcze bez robienia mapy) zajmuje już dwa lata, to kiedy można się spodziewać efektu finalnego? ;-) Bo chyba muszę rozszerzyć przedziały w ankiecie :-P

A 'The Devil...' jest na mojej liście do ogrania (dopiero przy okazji konkursa zainstalowałem HOTA, więc wcześniej nawet nie patrzyłem). Mam co prawda pewne obawy po przejrzeniu komentarzy potwierdzające się po otwarciu i pobieżnym luknięciu w edytorze. Ktoś pisze np. "Najwięcej w tej mapie zależy od szczęścia w pierwszych miesiącach. Jeśli nawet rewelacyjnie zaczniemy, a akurat do nas przyjdzie różowy z armią dziesięć razy mocniejszą to nic nie zrobimy." No to aż się boję zaczynać. Bo jak zacznę mapę rewelacyjnie, to spodziewam się ją wygrać, a nie zostać rozdupconym, bo akurat nie miałem "szczęścia"... Szczęście to w Totolotku trzeba mieć.
Sprawy typu stawianie 100 randomowych neutrali poziomu 2 we wczesnej fazie, czy 40 poziomu 7 w późniejszej... Wygląda to jak z mapy robionej na kolanie a nie ze zbalansowanej i latami przemyśliwanej.
Dostanę 100 Marksmenów i tam stanę. Dostanę 40 Węży Ogrodowych czy Chudych Hydr i pojadę walcem, a 40 Tytanów może nigdy nie przejdę z racjonalnymi stratami. Nie wiem, czego oni tam bronią, nie wnikałem aż tak, bo mapę chcę jednak zagrać, więc nie potrzebuję wiedzieć zawczasu, ale nie wygląda to zachęcająco.
O wyłączeniu tygodnia plag aż nie wspominam, bo nie wypada... ;-) Edytor HOTA ma kilka punktów przewagi nad poprzednikiem: świnie, koguty, większy wybór kwiatów, możliwość edycji obiektów typu Utopie/Banki... Ale to że można plagę wyłączyć to chyba jego największy plus i nie korzystanie z niego na mapie do singleplayera jakoś nie świadczy o tym, że mapa została szczegółowo zbalansowana. Przyjdzie taka plaga znienacka i cały misterny latami obmyślany balans w ...... wiadomo co. I to wcale nie musi być w plecy dla gracza, bo w zależności kiedy przyjdzie może pomóc, a nie zaszkodzić odwracając proporcje sił. Chyba, że ten balans po latach obmyślania go jest aż tak dokładny, że tydzień przyrostu w jedną czy drugą stronę różnicy nie robi...


Mapę "G" na pewno nie jest łatwo zrobić tak, by gracza nie zanudzić, ale w sumie dotyczy to każdego rozmiaru. Ogólnie wiadomo, że większość map niefabularnych po przekroczeniu pewnego punktu krytycznego robi się po prostu nudna - czyli miło spędzamy czas dorzynając przeciwników. A że często faza dorzynania trwa dłużej niż wszystkie fazy poprzedzające razem wzięte... Zdecydowanie łatwiej o to na mapie większej - zwłaszcza gdy nie ma DD, Fly, czy TP.
Też uważam, że mapa XL w dwóch poziomach to naprawdę więcej niż dość na ciekawy scenariusz. A zdarzają się (niestety rzadko) i mapy M, na których dzieje się więcej niż na niejednej XLce czy większej.
 
Begrezen 
ostatnia ostoja AW



Pomógł: 20 razy
Wiek: 100
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 870
Skąd: z jaskini mbehemota
Wysłany: 2023-01-16, 01:48   

agradek napisał/a:
Edytor HOTA ma kilka punktów przewagi nad poprzednikiem: świnie, koguty, większy wybór kwiatów


+1 xD

a tak serio to tych punktów jest w cholere więcej, choćby większe możliwości w chatach jasnowidzów czy bramy graniczne z misją, których wcześniej nawet nie było... nowe tereny, obiekty, nowe miasto.
i portale miejskie na mapie przygody, coś pięknego. można ograniczyc czary kontrolne, i dac w jakichs strategicznych punktach te portale, z umieszczonym straznikiem, ktory pobiera np. oplate za przejscie. juz nie ma skakania gdzie sie chce o dowolnej porze dnia i nocy, juz trzeba pomyslec. Na zwykłym sodzie bardzo szybko zabraknie obiektów, które wrzucasz na mapę tak, by się za bardzo nie powtarzały. Widzisz fragment mapy i zastanawiasz się co tutaj dać, bo już wszystko było wcześniej... z pomocą wtedy przychodzi jakiś randomowy autor dzieła z tegorocznego mapmakera i mówi tak: panie, zostaw to puste i gitarka 8-)

Uwaga, Nagi content +18 <<< wchodzisz na własną odpowiedzialność.
 
agradek


Dołączył: 29 Lut 2020
Posty: 92
Wysłany: 2023-01-16, 15:11   

Begrezen napisał/a:

a tak serio to tych punktów jest w cholere więcej,

No jest, jest, nie przeczę. A tak na serio, to wspomnine świnie, koguty czy jeszcze np. skrzynki potrafią się przydać, zwłaszcza na mniejszych mapach. Na dużej walimy hektar lasu między strefami i git, a w ciasnym terenie do rozdzielenia przeciwnych pasów ruchu - w SoD było tylko do wyboru pojedyncze drzewko, kamień i pieniek. No, może jeszcze kłoda... i grzybek w podziemiach, mały krater... w sumie jeszcze elementy interaktywne, których nie da się "przejść" (znak, wywalony wózek....). Kurczę nazbierało się jednak :mrgreen:
Osobiście nie miałbym nic naprzeciwko, żeby elementów nieinteraktywnych było nawet więcej, również większych niż wymienione jednopolówki. Zawsze można się więcej pobawić. I mniej narzekania w recenzjach by było: a to że tereny jednostajne, a to znów wypełnienia zbyt monotonne. :-P
 
koget

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Lis 2016
Posty: 9
Wysłany: 2023-01-16, 20:59   

Edited
Ostatnio zmieniony przez koget 2023-01-16, 22:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
Clanger


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Sie 2017
Posty: 110
Wysłany: 2023-01-16, 21:32   

Koget ile recenzji napisał?
 
koget

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Lis 2016
Posty: 9
Wysłany: 2023-01-16, 22:45   

agradek napisał/a:
A 'The Devil...' jest na mojej liście do ogrania (dopiero przy okazji konkursa zainstalowałem HOTA, więc wcześniej nawet nie patrzyłem). Mam co prawda pewne obawy po przejrzeniu komentarzy potwierdzające się po otwarciu i pobieżnym luknięciu w edytorze. Ktoś pisze np. "Najwięcej w tej mapie zależy od szczęścia w pierwszych miesiącach. Jeśli nawet rewelacyjnie zaczniemy, a akurat do nas przyjdzie różowy z armią dziesięć razy mocniejszą to nic nie zrobimy." No to aż się boję zaczynać. Bo jak zacznę mapę rewelacyjnie, to spodziewam się ją wygrać, a nie zostać rozdupconym, bo akurat nie miałem "szczęścia"... Szczęście to w Totolotku trzeba mieć.
Sprawy typu stawianie 100 randomowych neutrali poziomu 2 we wczesnej fazie, czy 40 poziomu 7 w późniejszej... Wygląda to jak z mapy robionej na kolanie a nie ze zbalansowanej i latami przemyśliwanej.
Dostanę 100 Marksmenów i tam stanę. Dostanę 40 Węży Ogrodowych czy Chudych Hydr i pojadę walcem, a 40 Tytanów może nigdy nie przejdę z racjonalnymi stratami. Nie wiem, czego oni tam bronią, nie wnikałem aż tak, bo mapę chcę jednak zagrać, więc nie potrzebuję wiedzieć zawczasu, ale nie wygląda to zachęcająco.
O wyłączeniu tygodnia plag aż nie wspominam, bo nie wypada... Edytor HOTA ma kilka punktów przewagi nad poprzednikiem: świnie, koguty, większy wybór kwiatów, możliwość edycji obiektów typu Utopie/Banki... Ale to że można plagę wyłączyć to chyba jego największy plus i nie korzystanie z niego na mapie do singleplayera jakoś nie świadczy o tym, że mapa została szczegółowo zbalansowana. Przyjdzie taka plaga znienacka i cały misterny latami obmyślany balans w ...... wiadomo co. I to wcale nie musi być w plecy dla gracza, bo w zależności kiedy przyjdzie może pomóc, a nie zaszkodzić odwracając proporcje sił. Chyba, że ten balans po latach obmyślania go jest aż tak dokładny, że tydzień przyrostu w jedną czy drugą stronę różnicy nie robi...


Mamy 3 kategorie graczy na tej mapie. Pierwsza to try hard/speedrunerzy. Druga to dobrzy gracze. Trzecia to przeciętni gracze. Pierwsi kończą mapę w drugim miesiącu. :) Drudzy zazwyczaj kończą mapę około 5-6 miesiąca (za pierwszym razem). Trzeci kończą grę pomiędzy 12-24 miesiącem lub ragequitują około 2 miesiąca przez "niesprzyjające zachowanie AI" :)

Na zachętę dodam że mapa jest top1 na maps4heroes dla map hoty we wszystkich kategoriach, jak i top2 na tej stronie :) (zakładam że top3 tutaj to pomyłka)

Clanger napisał/a:
Koget ile recenzji napisał?


Sporo, ale do SC BW :) (https://www.twitch.tv/videos/1275766908)
 
agradek


Dołączył: 29 Lut 2020
Posty: 92
Wysłany: 2023-01-17, 11:11   

koget napisał/a:

Mamy 3 kategorie graczy na tej mapie. Pierwsza to try hard/speedrunerzy. Druga to dobrzy gracze. Trzecia to przeciętni gracze. Pierwsi kończą mapę w drugim miesiącu. :) Drudzy zazwyczaj kończą mapę około 5-6 miesiąca (za pierwszym razem). Trzeci kończą grę pomiędzy 12-24 miesiącem lub ragequitują około 2 miesiąca przez "niesprzyjające zachowanie AI" :)

No myślę, że można to powiedzieć o większości map, chociaż w sumie to jest o graczach, nie o mapie...

koget napisał/a:

Na zachętę dodam że mapa jest top1 na maps4heroes dla map hoty we wszystkich kategoriach, jak i top2 na tej stronie :) (zakładam że top3 tutaj to pomyłka)

No to gratuluję (szczerze), ale to tylko pokazuje, gdzie jest dziś mainstream, nic ponad to. Dla mnie choćby wspomniana ilość randomowych neutrali jest wystarczającym powodem, by patrzeć na tę mapę z dużą dozą ostrożności. Nie lubię gier losowych (może dlatego, że nigdy w Totka nie wygrałem... choć tu akurat może być jak w starym kawale: "ty daj mi szansę.... weź i zagraj!")

Nie mówię, że nie zagram. Nie kwestionuję, że rozgrywka może być trudna, wymagająca, ciekawa, zaskakująca, czy co tam jeszcze, zwłaszcza, że mapa "wygląda" dość zachęcająco.

Nie spotkałem też jeszcze dotychczas mapy, która byłaby "dobra" i do multi i do single. Zazwyczaj, jak mapa ma tak w opisie, to niestety jest do niczego, ani rybki, ani akwarium, częściej bywa już, że jest dobra w jednym trybie, a ewentualnie da się zagrać z braku laku w drugim.

I nie ma się co obrażać na Forum;) W końcu to miejsce do wyrażania swoich opinii i polemiki. A za poprzedniego posta dałem nawet "Pomógł" (bo jako autor wątku mogę :-P )
 
koget

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Lis 2016
Posty: 9
Wysłany: 2023-02-06, 13:47   

Agradek, w recenzji "Powrót Królowej" oceniłeś estetyke/wygląd mapy na "przeciętny". Z ciekawości, czy możesz podać przykład map które są w Twojej skali "bardzo ładne"?
 
agradek


Dołączył: 29 Lut 2020
Posty: 92
Wysłany: 2023-02-06, 14:33   

koget napisał/a:
Agradek, w recenzji "Powrót Królowej" oceniłeś estetyke/wygląd mapy na "przeciętny".

Tak oceniłem, bo tak mi się to widzi. Napisałem, nawet załączyłem jakiegoś screena z porozrzucanymi bez(w)ładnie świerkami na trawce... Mogłem dać gorszego, np z lawą upstrzoną wielkimi muchomorami... Toż to tylko o pół poziomu wyżej od tandetnego "piekła" z Końca Świata na przykład.
Napisałem, że podziemia powtarzalne i nudne - może by i przeszło na S-ce, albo jako jakiś mały wycinek całości w takim stylu, ale cała wielka mapa? Eee.

koget napisał/a:
Z ciekawości, czy możesz podać przykład map które są w Twojej skali "bardzo ładne"?

Hmm... Są w tym konkursie mapy moim zdaniem ładniejsze "wizualnie", ale o "bradzo ładnych" to chyba nie powinienem, bo bym się Moderacji naraził, a już parę ostrzeżeń dostałem... ;-)
Żeby nie było, że się podlizuję, ale "Przedsionek..." to imho jedna z ładniejszych (chociaż nie "naj" :-P )
 
koget

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Lis 2016
Posty: 9
Wysłany: 2023-02-06, 14:39   

Nie musi być z konkursu, ogólnie przykład 2 mapek które uważasz za "najładniejsze".
 
Clanger


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Sie 2017
Posty: 110
Wysłany: 2023-02-06, 15:24   

Agradku kochany, nawet podlizywanie się Begrezenowi powinno mieć swoje granice xD Szkoda, że Michaela nie ma. Odpowiednio by skomentował. Ty zamiast porównywać Powrót Królowej do Przedsionka Piekieł, bo to oczywiście są mapy graficznie idealne, popatrz lepiej na ten swój Hel i na tą ukrywaną drogę na mierzei, wiatraki stojące na wodzie i to laboratorium w rogu, normalnie szczyt mapmejkerskiego kunsztu a La Gastonek level xD
 
agradek


Dołączył: 29 Lut 2020
Posty: 92
Wysłany: 2023-02-06, 15:40   

koget napisał/a:
Nie musi być z konkursu, ogólnie przykład 2 mapek które uważasz za "najładniejsze".

No nie wiem, nie robiłem nigdy takiego rankingu;)

Z map które "pamiętam" na pierwszym 7 Dark Souls na pewno.
Na drugim chyba Wrota Chaosu, ale tu tylko część naziemna, bo podziem to jakaś porażka, niestety.

[ Dodano: 2023-02-06, 15:47 ]
Clanger napisał/a:
Agradku kochany, nawet podlizywanie się Begrezenowi powinno mieć swoje granice xD Szkoda, że Michaela nie ma. Odpowiednio by skomentował. Ty zamiast porównywać Powrót Królowej do Przedsionka Piekieł, bo to oczywiście są mapy graficznie idealne, popatrz lepiej na ten swój Hel i na tą ukrywaną drogę na mierzei, wiatraki stojące na wodzie i to laboratorium w rogu, normalnie szczyt mapmejkerskiego kunsztu a La Gastonek level xD


Czyżbym ci 'niesprawiedliwie' ocenił mapkę, że się tak wściekle rzucasz?

"Powrót" to mapa 'idealna graficznie'??? No chyba że tak samo, jak BDR II 'za trudna' do wyjścia ze strefy i kompy zbyt przypakowane... Litości trochę.... I powagi.

A props, Hell'u, nie widziałem jakiejś konstruktywnej recenzji, dzięki której miałbym szansę coś w swoim ubogim "warsztacie" poprawić.
Zamiast się wysilić, zagrać, wygrać, coś sensownego napisać, lepiej teraz pluć jadem... Żenada i tyle.
 
Clanger


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 19 Sie 2017
Posty: 110
Wysłany: 2023-02-06, 16:20   

Masz szczęście że nie miałem za dużo czasu, a o tym że trwa konkurs dowiedziałem się troszkę późno, bo na pewno bym ci to i owo wypomniał ;)
Zaskakuje mnie za to twoja wiedza o drugiej edycji mapmakera skoro konto założyłeś dopiero w 2020 ;D
 
Begrezen 
ostatnia ostoja AW



Pomógł: 20 razy
Wiek: 100
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 870
Skąd: z jaskini mbehemota
Wysłany: 2023-02-06, 23:13   

Clanger napisał/a:
Agradku kochany, nawet podlizywanie się Begrezenowi powinno mieć swoje granice xD

nie pisz tak, bo zaraz wyjdzie, że nie będzie można chwalić moich mapek bez pomówień o podlizywanie sie :cry:

Clanger napisał/a:
Szkoda, że Michaela nie ma. Odpowiednio by skomentował.


xD

Uwaga, Nagi content +18 <<< wchodzisz na własną odpowiedzialność.
 
agradek


Dołączył: 29 Lut 2020
Posty: 92
Wysłany: 2023-02-07, 08:55   

Clanger napisał/a:
Masz szczęście że nie miałem za dużo czasu, a o tym że trwa konkurs dowiedziałem się troszkę późno, bo na pewno bym ci to i owo wypomniał ;)
Zaskakuje mnie za to twoja wiedza o drugiej edycji mapmakera skoro konto założyłeś dopiero w 2020 ;D

Nie wiem co ja niby wiem o tamtej edycji i skąd to stwierdzenie, że coś tam wiem.
A jeśli chodzi o "wypomnienia" (te z poprzedniego posta), to albo to prowokacja - wtedy nie odpowiadam nic; albo żart, wtedy na trzy "zarzuty" mam trzy odpowiedzi: 1: Ha, 2: Ha, 3: Ha; no a jeśli to miało być na poważnie, to też nie odpowiem nic, bo musiałbym użyć słów wulgarnych z rana, a po co?
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Strona 2 z 2
Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group