Akademia Wojny - Portal Heroes of Might and Magic III

Trwa II etap konkursu MapMaker AW
Odpowiedz do tematu
Metody balansowania map niesymetrycznych
Autor Wiadomość
Aramil 

Wiek: 34
Dołączył: 15 Wrz 2017
Posty: 8
Wysłany: 2017-09-19, 15:07   Metody balansowania map niesymetrycznych

Ostatnio mam za dużo czasu więc wziąłem się za tworzenie mapki. Postawiłem sobie ambitny cel mapy nadającej się do gry PvP i jednocześnie wprowadzającej celowe różnice między graczami.
I teraz pytanie, czy istnieją jakieś gotowe sposoby "wyceniania" konkretnych przewag?

Jeśli nie ma jakiejś gotowej procedury to na tą chwilę myślę o zrobieniu arkusza z "punktacją" za konkretne przewagi, ale w takim wypadku przydadzą się sugestie (zwłaszcza od graczy AI200%, PvP i poniżej 200% mam nieźle ograne) w stylu:
-X ma dodatkowy tydzień wędrówki między miastami więc Y dostanie siedlisko 6 poziomu między miastami, a Y bonusową kopalnię
-X "obrywa" mało użyteczną umiejętnością u głównego bohatera, więc w zamian damy mu bibliotekę oświecenia pod miastem
-itp. itd.
 
Begrezen 
ostatnia ostoja AW



Pomógł: 20 razy
Wiek: 100
Dołączył: 15 Mar 2014
Posty: 871
Skąd: z groty mbehemociej
Wysłany: 2017-09-19, 15:55   

przecież można dać każdemu to samo i nie tworzyć przy tym symetrii :|

Uwaga, Nagi content +18 <<< wchodzisz na własną odpowiedzialność.
 
New Year 
Rinasce piu gloriosa



Pomógł: 38 razy
Dołączył: 20 Gru 2015
Posty: 666
Skąd: Z krainy ognia
Wysłany: 2017-09-19, 16:07   

Aramil napisał/a:
Postawiłem sobie ambitny cel mapy nadającej się do gry PvP i jednocześnie wprowadzającej celowe różnice między graczami.

Stworzyłeś kiedyś mapę i wstawiłeś ją na portal? Jeżeli nie to daruj sobie ambitne cele, bo wiele ludzi już je miało, a ich mapy skończyły w koszu.

Aramil napisał/a:
I teraz pytanie, czy istnieją jakieś gotowe sposoby "wyceniania" konkretnych przewag?

Nie ma gotowych sposobów na równowagę między graczami. Każdy przypadek wymaga indywidualnej analizy i masy testów. Nie ominiesz tego. Żadna rubryczka z punktacją ci nie pomoże.

PS: Przeczytaj sobie: http://www.heroes3.eu/forum/viewtopic.php?t=3067

Feniks zawsze zaczyna ale TO ZAWSZE
 
Volkor
[Usunięty]

Wysłany: 2017-09-19, 16:43   

Aramil napisał/a:
Jeśli nie ma jakiejś gotowej procedury to na tą chwilę myślę o zrobieniu arkusza z "punktacją" za konkretne przewagi

To o czym piszesz jest nieuchwytne, tj. nie ma gotowego algorytmu na niwelowanie stylu grania poszczególnym miastem, nie da się też zrekompensować kar za ruch po trudnym terenie albowiem gra jest dynamiczna, miasto i bohaterowie się rozwijąją i prędzej czy później wystąpią różnice. Plany masz ambitne, natomiast najbezpieczniej dać "każdej stronie po równo na trawie, ziemi lub lawie".
 
Aramil 

Wiek: 34
Dołączył: 15 Wrz 2017
Posty: 8
Wysłany: 2017-09-19, 17:23   

New Year napisał/a:
Jeżeli nie to daruj sobie ambitne cele, bo wiele ludzi już je miało, a ich mapy skończyły w koszu.

Do HoMM nic nie tworzyłem, ale wyrzucenie mapy do kosza (albo jej tworzenie na raty przez parę lat) w najmniejszym stopniu mnie nie przeraża. To o sam etap tworzenia i balansowania mi chodzi. Z tego samego powodu symetryczne bonusy odpadają.

New Year napisał/a:
Żadna rubryczka z punktacją ci nie pomoże.

Zakładając, że tworzę tą tabelkę znając rozmiar mapy oraz jej cele (a więc np. "standardowy" czas ukończenia mapy) - jestem zdania, że jednak pomoże ;-) Na pewno będzie to długa i żmudna robota dlatego cenne są wszelkie sugestie.

Volkor napisał/a:
tj. nie ma gotowego algorytmu

Wiadomo, że nie ma gotowego algorytmu, ale arkusz nie ma mi dać gotowych wyników, tylko być pomocą. Od logiki rozmytej mam procesor w głowie, ten w komputerze ma mi tylko ułatwić obrabianie "big data" ;-)
 
hrabo 



Pomógł: 17 razy
Wiek: 32
Dołączył: 07 Sty 2016
Posty: 641
Wysłany: 2017-09-19, 18:58   

Zwróć uwagę na takie rzeczy (mówię to jako gracz pvp, nie mapmaker):
- Odległości/zdolność do szybkiego czyszczenia mapy - jeżeli jeden gracz ma w tym względzie przewagę, udostępnij drugiemu bonusy do szybkości, np. stajnię.
- Oczekiwany stosunek siły graczy w danych momentach gry - powinni mieć możliwość rozwoju w podobnym tempie, albo czasowa przewaga jednego powinna być rekompensowana przewagą drugiego w innym momencie gry. Przykładem może być dostęp do siedlisk vs dostęp do banków z jednostkami.
- Aby grało się ciekawie, gracze powinni mieć możliwość przyspieszenia rozwoju pod warunkiem podjęcia ryzyka, dajmy na to mocno strzeżona puszka z armią, trudne do otwarcia boczne strefy.
- Ograniczenie czynnika losowego - możesz dodać opcję zdobycia przydatnych umiejek, np. magii ziemi, w ramach jakichś questów.
- Użyj wody, na losowych mapach pod pvp wody nigdy nie ma, bo generator jest kulawy:(

No i jak już robisz mapę w edytorze, to powinna ładnie wyglądać:P

HoMM 3: Complete Rampage mod
 
Volkor
[Usunięty]

Wysłany: 2017-09-19, 19:00   

Jeżeli zatytułowałeś temat: "metody balansowania map niesymetrycznych" to Begrezen napisał Ci, że najlepszą metodą na balans map niesymetrycznych jest danie każdemu graczowi po równo na start. I pufff... tak powstał CHOCAPIC.
Jeżeli natomiast szukasz innych sposobów, to masz nie lada problem, bo New Year napisał:
New Year napisał/a:
Nie ma gotowych sposobów na równowagę między graczami. Każdy przypadek wymaga indywidualnej analizy i masy testów. Nie ominiesz tego. Żadna rubryczka z punktacją ci nie pomoże.

i wyczerpał temat.
Każda pojawiająca się najmniejsza zmienna, taka jak losowy stwór inny niż u reszty, inny losowy zasób, inny artefakt zróżnicuje grę do tego stopnia, że zawsze będzie się wiązał z zaburzeniem balansu. To samo dotyczy bohaterów i charakterystyki poszczególnych miast. Częściowo Twój problem rozwiązały rewelacyjne template'y, które w dużym stopniu są zbalansowane i sprawiedliwe.
 
As098


Dołączył: 25 Lis 2015
Posty: 35
Wysłany: 2017-09-22, 23:51   

Jeśli chodzi o granie z żywymi ludźmi balans jest znacznie trudniejszy do osiągnięcia niż w grze z komputerem. I zdecydowanie z innymi graczami lepiej dać wszystko tak samo. Ale grając z komputerem można sobie pokombinować z balansem.
 
Aramil 

Wiek: 34
Dołączył: 15 Wrz 2017
Posty: 8
Wysłany: 2017-09-23, 21:12   

Wiadomo, że jest jeszcze trudniejszy. Jednak ja zdecydowanie nie celuję w granie turniejowe czy choćby hardkore'owych graczy PvP. Mapa ma w założeniu być najprzyjemniejsza przy graniu HotSeat, gdzie przy piwku można się podzielić wrażeniami z odkrytych zdarzeń. Jednak również bez większych niesprawiedliwości między graczami.

@Volkor
Template'y są świetnym źródłem inspiracji do ogólnego balansowania i to nimi się inspirowałem szykując bazę mapy (tereny, najistotniejsze potwory, teleporty). A "Chocapica" celowo pominąłem ;-)

@Hrabo
Dokładnie o takie podpowiedzi mi chodzi. Sam łatwo mogę o czymś zapomnieć, im więcej pozycji do "checklisty" tym lepiej.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group